Czy należy zdejmować przed spaniem ruchome protezy zębów?

korony protetyczne zakładane są w gabinecie dentystycznym
Przeznaczenie koron protetycznych
Marzec 13, 2020
leczenie zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego w gabinecie stomatologicznym
Zaburzenia stawu skroniowo-żuchwowego – pomoc dentysty
Kwiecień 9, 2020

Czy należy zdejmować przed spaniem ruchome protezy zębów?

jak dbać o protezę zębów? dlaczego należy zdjąć protezę przed snem?

Nieważne, jak starannie proteza zębowa ruchoma została dostosowana do jamy ustnej pacjenta, istnieje kilka powodów, które sprawiają, że z protezami zębowymi nie powinno się kłaść się do łożka na całą noc. Jedną z podstawowych przyczyn, według jakich trzeba zdejmować protezę na noc, jest to, że gromadzą się na niej bakterie. Zalecenia stomatologów są takie same. Żeby proteza służyła bez zastrzeżeń, należy ją właściwie myć oraz pielęgnować. Czyszczenie jamy ustnej i dokładne mycie protezy ma ogromny wpływ na hamowanie rozmnażania bakterii oraz zachowywanie zdrowia.

Ponadto, używając ruchomej protezy, jesteśmy narażeni na podrażnianie dziąseł. Podrażnienia i obtarcia mogą wzbudzać zapalne stany dziąseł, dlatego warto wyznaczyć czas na odpoczynek błonom śluzowym w trakcie nocy. Innym ważnym powodem decydującym o tym, że trzeba zdejmować protezę do spania jest niebezpieczeństwo zadławienia. W ciągu nocy, nie jesteśmy świadomi naszych działań, co może skutkować zniszczeniem lub pęknięciem protezy oraz zadławieniem.

W sytuacji, kiedy nie jest się pewnym jak należy dbać o protezę, warto przedyskutować swoje obawy z dentystą. Trzeba pamiętać, że poprawna pielęgnacja protezy pomaga utrzymać ją w ładnym stanie na długo. Protezy zębowe zwykle służą od 5 do 7 lat. Po tym czasie wyrabiają się i należy wymienić je na nowe, by mieć pewność, że są dobrze dopasowane.