Jak radzić sobie z nadwrażliwością zębów na zimno?

zalecenia dentysty po zabiegu wszczepienia implantów
Co radzi dentysta po zabiegu implantacji zębów
Maj 22, 2020
aparat ortodontyczny a leczenie zębów u dentysty
Czy można leczyć zęby nosząc aparat ortodontyczny?
Czerwiec 9, 2020

Jak radzić sobie z nadwrażliwością zębów na zimno?

Nadwrażliwość zębów na zimno lub ciepło to problem, który można leczyć u dentysty.

Wrażliwość zębów na ciepło lub zimno najczęściej obserwujemy w trakcie picia zimnych i gorących napojów albo w trakcie deseru np. lodów i kawy. W takich sytuacjach nadwrażliwość daje o sobie znać przykrym bólem. Zazwyczaj powodem nadwrażliwości są otwarte zębowe szyjki. To pozwala na kontakt pokarmów z kanalikami zębinowymi, a one dają dostęp do silnie unerwionej miazgi zęba.

Zwykle odsłonięcie zębowych szyjek następuje z powodu recesji dziąseł albo starcia szkliwa. Zarówno dziąsła, a także szkliwo odpowiadają za ochronę zębów, dlatego kiedy ulegną uszkodzeniu, brak osłony powoduje ból. Kolejną przyczyną są próchnicowe ubytki albo wcześniej stosowane powszechnie plomby amalgamatowe. Amalgamat nie izoluje zbyt dobrze miazgi zęba od wpływu temperatury, z uwagi na to pacjenci noszący stare plomby mogą odczuwać dyskomfort.

Doraźny sposób by sobie ulżyć to stosowanie płukanek i past na nadwrażliwość zębów. Przede wszystkim dzięki temu zmniejsza się ryzyko nasilenia się dolegliwości. W takim wypadku najlepiej skontaktować się z dentystą. W gabinecie stomatologicznym pacjent odbierze fachowe preparaty, które łagodzą reakcję nerwów i przyspieszają zamknięcie kanalików zębinowych.

W walce z wrażliwością zębów na zimno i ciepło zadziała również wykluczenie z diety kwaśnych napojów i potraw oraz szczególna higiena zębów.