Próchnica zębów zębów

implanty zębów u stomatologa co warto wiedzieć
Co warto wiedzieć o implantach?
Luty 17, 2020
ruchomy aparat na zęby dla dziecka
najlepszy aparat ortodontyczny dla dziecka
Luty 26, 2020

Próchnica zębów zębów

próchnica zębów przyczyny i powstawanie Dentysta

Próchnica zębów jest jedną z najpopularniejszych chorób zębów i przyzębia, jakie stomatolodzy odnajdują u pacjentów. Początkowa faza tej dolegliwości nie jest widzialna gołym okiem, ani nie sprawia bólu, ale im głębiej dotrze do środka zęba, tym nieprzyjemniejsze straty oraz bardziej dotkliwy ból sprawia. Ząb zarażony przez próchnicę robi się delikatniejszy oraz bardziej podatny na uszkodzenia. Czasami zmiany dosięgają do miazgi zębowej i są tak zaawansowane, że ostatecznym ratunkiem pozostaje leczenie kanałowe.

Najbardziej znaną przyczyną tworzenia się próchnicy są bakterie, które przede wszystkim żywią się cukrami dostarczanymi poprzez pokarm. W wyniku tego działania następuje demineralizacja szkliwa zęba uznawanego za największą ochronę zębów. Jedzenie, które ma w składzie przesadną ilość cukrów, w głównej mierze wspiera rozwój próchnicy. Wyjątkowo niewłaściwe dla zębów są pokarmy klejące, co szybko przylegają do powierzchni oraz z reguły bywają niełatwe do usunięcia.

Poza różnymi czynnikami, które wpływają na powstawanie próchnicy, szczególne znaczenie ma także higienizacja jamy ustnej. W wyniku mało starannego lub niezbyt systematycznego mycia, resztki po pożywieniu zbierają się na zębach oraz powodują namnażanie się kamienia nazębnego. Pozostałości po jedzeniu to także ośrodek bakterii, które służą powstawaniu chorób zębów i przyzębia.

Z próchnicą można walczyć, pilnując czystości zębów, stosując pasty z fluorem i często odwiedzając gabinet dentystyczny.